woensdag 26 januari 2011

De deur open voor internetadverteerders?

Foto: Frank Wuestefeld
Bron: http://www.flickr.com/photos/frank_wuestefeld/4535211481
Dat je met alleen surfen op Internet al een karrenspoor van informatie achterlaat, wist ik wel. Maar dat deze informatie zo gedetailleerd is dat zelfs jouw eigen muisbewegingen en toetsaanslagen op een site die je bezoekt, worden geregistreerd en - natuurlijk - worden geanalyseerd zoals ik in dit blog van de NRC las, dat wist ik niet.

En wie zijn er zo geïnteresseerd in deze informatie? Adverteerders. Zodat adverteerders heel gericht reclame op je af kunnen sturen. Daar kun je variërend over denken: van 'verschrikkelijk!' tot 'tsja, ach' 'Verschrikkelijk' als je echt hecht aan je privacy. De andere reactie is ook wel logisch: als ik dan toch reclame moet zien, dan liever reclame voor diensten of producten waarin ik geïnteresseerd ben. En waarom ook niet.

In datzelfde blogbericht over bescherming tegen online adverteerders zag ik een link naar de privacypagina van Google. Hier zie je alles wat Google over je weet. Wel eerst aanmelden natuurlijk, tenminste, voor een deel van de informatie. Interessant was de optie 'Beheer van advertentievoorkeuren'. Hiervoor was inloggen niet vereist: Google leest gewoon de cookie uit die Google heeft geplaatst op jouw computer. Je ziet hier precies waarvan Google denkt op grond van je surfgedrag wat jouw interesses zijn. En, ja, zo gek was die analyse nog niet. Er is ook een knop om je af te melden voor deze informatieverzameling.

Privacy op Internet bestaat niet. En gratis ook niet. Het is oud nieuws en een open deur, ik weet het. Maar het kan geen kwaad hier toch af en toe aan herinnerd te worden.

Meer weten?
- het hierboven al genoemde artikel geeft enkele tips om je privacy online te bewaren tegen adverteerders

2 reacties:

Neeltje zei

Heb ik je al eens mijn Facebookpagina laten zien? Daar kun je als lid aangeven of een advertentie interessant voor je is (of niet). Zo speelt de markt in op persoonlijke behoefte...

Hans zei

Hier was ik niet van op de hoogte. Maar het is ook hier waarvandaan Facebook zijn financiële waarde haalt.